Expressens logga

Svenska mediers medvetna desinformation om Israel

Av John Lindén

Det händer att svenska medier publicerar ”nyheter” med desinformation om Israel med start redan i huvudtiteln. Varför denna desperation att förvränga eller förfalska fakta via huvudtitlar för att långt in i själva brödtexten– som långt färre läser – se att huvudtiteln inte alls stämmer överens med resten av innehållet?

Detta påminner om den diktatur jag bodde i under några år, där regimen hade köpt upp många mindre tidningar och nyhetsblad, vars löpsedlar hade de mest bisarra anklagelser om oppositionen.
När man öppnade tidningen för att läsa mer om det, fanns det vanligtvis ingenting publicerat i relation till den anklagande löpsedeln.
Ibland var tidningen helt tom på texter… Målet med löpsedeln var således inte att läsaren skulle ta del av en artikel, utan själva löpsedeln var budskapet. Utöver de köpta tidningarna betalade regimen journalister och Tv-kanaler för att producera falska nyheter och program om oppositionen.

I Sverige har det under årtionden spridits vinklad, ensidig, förvrängd eller helt felaktig information om Israel i medierna, men kritiken har oftast inte nått ut till den stora kretsen. Särskilt Aftonbladet har deltagit i desinformation mot Israel. Vi minns när Aftonbladet påstod att israeliska armén fångade palestinier i syfte att stjäla deras organ, för att sedan avrätta dem. Svenska Kommittén mot antisemitism kritiserade detta skarpt, men skadan var redan skedd och gamla antisemitiska konspirationsteorier hade fått ny fart.

Senast förvrängd information trycktes i Expressen var 16 juni 2021 då Expressen publicerade
rubriken ”Eldupphör brutet – attacker mot Gaza”. Längst ner i ingressen står det ”Tidigare hade Gaza skickat ut en typ av ”brandballonger”. Fokus hamnar ändå på att det var de israeliska attackerna mot Gaza som bröt vapenvilan. Expressens rubrik är uppenbart förvrängd med mål att skada Israel medialt.

Engelska BBC:s rubrik om samma händelse löd ”Israel attackerar i Gaza sedan brandballonger avfyrats”.

SR lyckades med bragden att inte svartmåla Israel – utan att nämna att det var palestinierna som bröt vapenvilan – med rubriken ”Eldupphör brutet på Gazaremsan”. Först i ingressen och inne i inslaget framgår att det var Hamas som bröt vapenvilan.

Den stora propagandakanalen mot Israel i Sverige är TT som är ökända för sin vinkling mot Israel. TT levererar ”nyheter om Israel” till Sveriges nyhetsredaktioner som okritiskt publicerar dem. TT har förfalskat, förvrängt så mycket om Israel att det till och med fanns en hemsida som fokuserade på TT:s förfalskningar under många år.

Det enda positiva det för med sig är att fler tvingas söka sig till alternativa medier. Idag går det inte lika lätt att svartmåla Israel utan protester och det går snabbt att ta del av mer information via alternativa media.

Köp gärna boken om hur medierna skapar den falska bilden av Israel – en bok av MIFF som du beställer på info@miff.se

Share on facebook
Share on Facebook
Share on twitter
Share on Twitter
Share on email
Email
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on print
Print
Share on telegram
Telegram