Illustrationsbild av den explosionsartade ökningen av sociala medier. (wikimedia.commons)

Influensers utbildas i att bekämpa antisemitism

Tycker du att Israel skall få fortsätta att vara en judisk stat? Klicka JA eller NEJ.

Flera kända judiska ledare, som Natan Sharansky, stöder det nya initiativet att utbilda online-influensers i kampen mot antisemitism.

Utbildningen lanseras på torsdag för att sammanfalla med Förintelsens minnesdag den 27 januari – dagen då Auschwitz-Birkenau befriades 1945, meddelar Jerusalem Post.

Tio internet-träffar med ProZ

Den virtuella utbildningen kallas “ProZ” och är planerad att bestå av 10 sessioner med början den söndag 6 februari. Syftet är att lära aktivister att bli mästare i att bekämpa antisemitiskt innehåll och att agera tillsammans mot intolerans på sociala medier.

Kursen kommer att fokusera på klassiska och nya trender av antisemitism, bildeffektiva meddelanden, sociala mediers hemligheter, övervakning av sociala medier och hur man går från individ till att vara influenser.

Judiska ledares stöd för ProZ

“För att lyckas i kampen mot dessa farliga fenomen måste vi konfrontera antisemitism på alla fronter samtidigt – de som hatar och demoniserar judiska människor och de som hatar och demoniserar Israel som det judiska folkets stat”, säger Natan Sharansky, ordförande för ISGAP – Institutet för studier av global antisemitism och politik och en tidigare ordförande för Jewish Agency.

En sovjetisk human rights aktivist som satt nio år i sovjetiska fängelser på 1970- och 1980-talen. (Foto Wikimedia.commons)

“Vi måste ägna särskild uppmärksamhet åt sociala medier, som fungerar som enpåskyndare av hat och rasism mot judar och andra. Vi behöver hitta kreativa lösningar på individ- och gruppnivå. Därför är ProZ-initiativet mycket viktigt. Jag applåderar deras ansträngningar.”

Banbrytande projekt mot antisemitism

“Simon Wiesenthal Center är hedrad att delta i det banbrytande ProZ-projektet”, säger rabbi Abraham Cooper, biträdande dekanus och chef för Global Social Action Agenda för Simon Wiesenthal Center. “Det är utformat för unga människor som vill försvara Israel där det räknas idag, på sociala medier. Vi står alla inför en tsunami av antisemitism på nätet och morgondagens påverkare måste veta hur de ska svara.”

En influenser som kommer att delta i programmet som gästföreläsare är Hayvi Bouzo, en syrisk journalist baserad i Washington DC och grundaren av Yalla Productions, ett underhållningsprogram på arabiska.

Även Eyal Baumel, VD för Yoola, en ledande YouTube Multi-Channel-Network (MCN), medverkar. Yoola genererar 10 miljarder tittarbesök årligen och har 300 anställda YouTube-skapare. Den influenser-fokuserade utvecklingsplattformen inriktar sig på upplevelser, produkter och varumärken.


Gratis kurs för MIFF-medlemmar som vill jobba för Israel på sociala medier

 

Hur kan du bli ännu mer effektiv i att bekämpa antisemitism och demonisering av Israel på sociala medier?

 

Genom några av MIFF:s internationella partners, kan vi erbjuda en onlinekurs under sex kvällar. Uppstart är söndag 6 februari kl 18 (svensk tid). Kursen är på Zoom, undervisningen varar 1 timme, följt av 30 minuter med frågor och svar. Kursens språk är engelska.

Kursen kommer att stärka onlineaktivister att bemästra kampen mot antisemitiskt innehåll online och skapa ett internationellt nätverk för att stå tillsammans mot hat i sociala medier.

Du anmäler dig till kursen via prozproject.com Läs mer om kursen här

 

Mål:– Att utrusta aktivister med praktiska verktyg för att skapa innehåll och för att bekämpa antisemitism på nätet.– Att öka antalet aktivister som engagerar sig för vår sak.– Att hjälpa vanliga människor i civilsamhället att bli mer professionella.– Att ändra dialogen om antisemitism från reaktiv till proaktiv.

 

Läroplan- Alla möten med aktivisterna kommer att hållas i plenum.- Möteslängd: 1 timme + 30 minuter med frågor och svar.- Plattform: Direkta, slutna möten på Zoom.

 

TemanMöte 1: Introduktion till onlineaktivism. Vad onlineaktivism är, hur man avslöjar desinformation och andra praktiska verktyg för effektiv onlineaktivism i vardagen.

 

Möte 2: Klassiska och samtida trender inom antisemitism. Olika typer av antisemitism. IHRA:s definition av antisemitism som ett praktiskt verktyg för onlineaktivism.

 

 
Möte 3: Bildens budskap

Grundläggande förståelse för filmspråk, politiska budskap och den starka effekten av att använda bilder. Hur man berättar historier på digitala plattformar för att främja vårt narrativ.

 

Möte 4: Instagrams och TikToks hemligheter En djupdykning i båda plattformarna. Bemästra sociala medieplattformar för effektiv onlineaktivism.

 

Session 5: Övervaka sociala medier Tips på hur du får en överblick och söker efter specifikt innehåll på sociala medier och använder detta för effektiv onlineaktivism. Lär dig om Dark Web, vad som gömmer sig där och vilken typ av antisemitism som äger rum.

 

Session 6: Sista session: från individ till influencer.Vikten av att agera som individ för att uppnå kollektivt inflytande. Hur man börjar med att stå upp för det man tror på, tips och tricks.

 

Ledarskap av samhället Vi bygger en gemenskap under onlineföreläsningsmötena och bygger vidare på den under tiden som följer. Kommunikationen med aktivisterna kommer att ske genom dedikerade kanaler i sociala medier, såsom egna WhatsApp-grupper, slutna och privata Facebook-grupper med mera. Dessa kanaler kommer att skötas som en community med innehåll och aktivism, förutom att vara ett område för frågor och stöd i samband med innehållsskapande.

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Email
WhatsApp
Print
Telegram

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *